• لطفا در پنل مديريتي خود به قسمت فهرست ها برويد و منوي خود را ايجاد كنيد!
تاریخ : 2020/11/07 - 16:53

با پایان شمارش آرای اکثر ایالت‌های آمریکا، جو بایدن با کسب ۲۷۰ رای الکترال به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شد.

جو بایدن ۷۷ ساله متولد ایالت پنسیلوانیا است و دارای دکتری حقوق از دانشگاه سیراکیوس است.

او در سال ۱۹۶۹ وکیل شد و در سال ۱۹۷۰ به عضویت در شورای شهرستان شهرستان نیوکاسل، دلاور انتخاب شد. بایدن اولین‌بار در سال ۱۹۷۲ به عنوان سناتور ایالات متحده از دلاور انتخاب و در نتیجه ششمین سناتور جوان تاریخ آمریکا شد. او شش‌بار دیگر به این سمت انتخاب شد و در زمان رسیدن به معاونت رئیس‌جمهور در سال ۲۰۰۹ چهارمین سناتور ارشد در سنای ایالات متحده آمریکا بود.

بایدن در مقام سناتور به مدت طولانی عضو و رئیس کمیته روابط خارجی سنای ایالات متحده آمریکا بود. او با جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ مخالفت کرد، ولی از مداخله آمریکا و ناتو در جنگ بوسنی در سال‌های ۱۹۹۴ و ۱۹۹۵، گسترش ناتو در دهه ۱۹۹۰ و بمباران صربستان در سال ۱۹۹۹ در جریان جنگ کوزوو دفاع کرد. او در دفاع از اجازه‌نامه جنگ عراق در سال ۲۰۰۲ سخنرانی کرد و به آن رای موافق داد، اما با افزایش سربازان آمریکایی در سال ۲۰۰۷ مخالفت کرد.

بایدن همچنین از ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۵ ریاست کمیته قضایی سنای ایالات متحده آمریکا را برعهده داشت و با مسائلی، چون سیاست مواد مخدر، پیشگیری از جرم و آزادی‌های مدنی و همچنین نامزدی‌های بحث‌برانگیز رابرت بورک و کلارنس توماس به قضاوت دیوان عالی ایالات متحده آمریکا درگیر بود. او رهبری تلاش‌ها برای تصویب لوایح کنترل جرم و اجرای قانون و خشونت علیه زنان را بر عهده داشت.

بایدن معاون اول اوباما بود و در جریان مبارزات انتخاباتی هم اوباما حمایت همه‌جانبه از او کرد.

مسائل و فساد مالی پسر او در اوکراین و روسیه یکی از پاشنه آشیل‌های بایدن در جریان مبارزات انتخاباتی بود. بایدن ابتدا از ترامپ عقب افتاد، ولی به لطف آرای پستی که نزدیک ۹۰ میلیون از این طریق شرکت کردند توانست در آخرین لحظه او را شکست دهد و راهی کاخ سفید شود.

او از سال ۱۹۷۳ تا ۲۰۰۹ هم جز مجلس سنا بوده است و هم‌اکنون به عنوان رئیس جمهور آمریکا باید کار خود را ادامه دهد.

نظرات بابدن درباره ایران هم قابل توجه است. او با انتشار بیانیه‌ای سخیفانه در روز بعد شهادت سردار سلیمانی مدعی شده بود: «هیچ آمریکایی‌ای در مرگ قاسم سلیمانی عزاداری نمی‌کند. او مستحق بود برای جنایاتش علیه نیرو‌های آمریکایی و هزاران بیگناه منطقه در برابر قانون بایستد.».

او درباره بازگشت به برجام هم پر ابهام صحبت کرده است. برنز یکی از مشاوران بایدن در این خصوص گفته بود: «اگر آن‌ها (ایرانی‌ها) این کار را انجام ندهند (به تعهداتشان برنگردند) و تصورشان این باشد که می‌خواهند همین مسیر را ادامه دهند و برنامه هسته‌ایشان را تقویت کنند، این نقطه مناسبی برای شروع نیست.».

همچنین جو بایدن در جای به شبکه اول تلویزیون اسرائیل گفته بود: «من یک کاتولیک معتقد هستم، و مانند هر کاتولیک سرسختانه بر این اصل پای می‌فشارم که یک کاتولیک خوب قبل از آنکه مسیحی باشد، باید یک یهودی خوب باشد و من نیز پیش از آنکه مسیحی باشم خود را یک یهودی می‌دانم، و نه تنها این، بلکه افتخار دارم که بگویم که من یک صهیونیست هستم و به صهیونیست بودن خود افتخار می‌کنم و به وجود اسرائیل و ملی‌گرایی. یهودیان سخت پای بندم».

گفتنی است؛ او قصد تجزیه عراق را هم داشت. جو بایدن به عنوان سناتور به اجازهٔ بوش در به‌کارگرفتن نیروی نظامی علیه عراق رأی مثبت داد. او در سال ۲۰۰۶ پس از افزایش خشونت‌ها در عراق، طرحی بر مبنای فدرال کردن عراق و تقسیم آن به سه بخش کردنشین، شیعه‌نشین و سنی‌نشین مطرح کرد. این طرح با مخالفت دولت جرج دابلیو بوش مواجه شد.

برای اطلاع از برنامه بایدن می‌توان به اظهارات او و مشاوران نزدیکش مراجعه کرد. آقای بایدن در ۱۳ سپتامبر سال جاری یادداشتی را در سی‌ان‌ان منتشر کرد که به موضوع ایران اختصاص داشت. او تیتر یادداشتش را اینگونه انتخاب کرد: «راه هوشمندانه‌تری برای سخت‌گیری بر ایران وجود دارد.».

برخی کارشناسان هم اعتقاد دارند که او همان سیاست‌های ترامپ برای فشار حداکثری ادامه خواهد داد. این موضوع بارها توسط رهبر انقلاب عنوان شده است که سیاست دمکرات‌ها همان سیاست دست چدنی در قالب دستکش مخملی است.

بایدن مسیر سختی دارد. تبعیض نژادی، شیوع کرونا، درگیری در سیاست خارجی از میراث ترامپ برای بایدن است که مسیر او در کاخ سفید را دچار مشکل می‌کند.

همین حرکت‌های تحریمی و نقشه برای تجزیه کشورها سبب شده که تیم بایدن-اوباما معروف به طراحان تجزیه و تحریم شوند.

اخبار ایران و جهان

اخبار آبادان

اخبار خوزستان

Untitled Document