• لطفا در پنل مديريتي خود به قسمت فهرست ها برويد و منوي خود را ايجاد كنيد!
تاریخ : 2020/11/08 - 12:24
میثم شهسواری فعال فرهنگی نوشت :

انتخابات پرمناقشه ریاست‌جمهوری آمریکا به‌طرز قابل ملاحظه‌ای، خاطره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در سال ۸۸ را زنده کرد.

 

آنچه پای انتخابات ۸۸ ایران را به انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا باز کرد طیفی از شباهت‌ها، تفاوت‌ها و تناقضات بود که در مقایسه بین این دو انتخابات خود را نشان می‌داد.

مهم‌ترین شباهت انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا و ۸۸ ایران، رفتار کاندیداهای بازنده دو انتخابات است. زمزمه‌های تقلّب پیش از برگزاری انتخابات و اعلام پیروزی قبل از پایان شمارش آراء اتفاقی بود که سال ۸۸ از سوی کاندیدای شکست‌خورده انتخابات یعنی میرحسین موسوی رخ داد و در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا نیز از سوی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور صورت گرفت.

۱-موسوی و ترامپ هر دو زیر بار نتیجه انتخابات نرفتند، با این تفاوت که در سال ۸۸ موسوی حاضر نشد به ساختارهای قانونی رجوع کند، اما ترامپ بارها اعلام کرده است که به نهادهای قانونی کشور شکایت خواهد برد.
۲-تناقض‌هایی می‌رسیم که باز هم پای انتخابات ۸۸ را به‌وسط می‌کشد. اتفاق غیرمنتظره‌ای که در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا رخ داد، *رفتار رسانه‌های بیگانه در قبال انتخابات آمریکا و واکنش آن‌ها به زیر سؤال بردن انتخابات توسط ترامپ بود. رفتاری که در تناقض ۱۸۰ درجه‌ای با رویه‌ای است که همین رسانه‌ها نسبت به انتخابات سال ۸۸ ایران اتخاذ کردند.
مثال: جمله معروف هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا در زمان انتخابات ۸۸ ایران مبنی بر اینکه «توییتر می‌خواست برای یک‌سری تعمیرات کارش را متوقف کند اما از او خواستیم فعلاً (به‌خاطر اثرگذاری بر اعتراضات ایران) این کار خود را به تعویق بیندازد!» اما توییتر به توییت‌های ترامپ برچسب «اطلاعات نادرست زد» زد و او را تهدید به تعلیق حساب کاربری کرد.
*۳-فیس‌بوک نیز صفحه‌ای که برای اعتراضات خیابانی تشکیل شده بود و طی ۲۲ ساعت ۳۰۰ هزار عضو جذب کرده بود را مسدود کرد.
۴-بی‌بی‌سی که سال ۸۸ خط ادعای تقلب را پررنگ می‌کرد در قبال انتخابات آمریکا، رویه دیگری را در پیش گرفت. بی‌بی‌سی سخنان ترامپ مبنی بر تقلب در انتخابات را «ادعای بی‌اساس» نامید.
۵-نتیجه:انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا حُسن بزرگی را برای جامعه ایران در بر داشت. ایرانیان این فرصت را پیدا کردند تا به‌عنوان یک ناظر بیرونی، اولاً ادعاهای مدعیان آزادی بیان و دموکراسی را به تماشا بنشینند، ثانیاً نسبت به استانداردهای دوگانه رسانه‌های بیگانه درقبال وقایع ایران و کشورهای غربی، تأمل کنند، ثالثاً با یادآوری وقایع سال ۸۸ بیش از گذشته به خیانت ادعای تقلّب زودهنگام در انتخابات و ضربه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی که فتنه به کشور وارد شد، پی ببرند.

اخبار ایران و جهان

اخبار آبادان

اخبار خوزستان

Untitled Document