• لطفا در پنل مديريتي خود به قسمت فهرست ها برويد و منوي خود را ايجاد كنيد!
تاریخ : 2022/02/12 - 4:28
نقد دکتر کرامت میری به نمایندگان شفافیت گریز مجلس

مجلس شورای اسلامی نهادی بر خواسته از اراده مردم است. این نهاد وظیفه دارد، بستری را فراهم نماید تا مجلس […]

مجلس شورای اسلامی نهادی بر خواسته از اراده مردم است.
این نهاد وظیفه دارد، بستری را فراهم نماید تا مجلس از تاریک خانه ملت تبدیل به اتاق شیشه ای شود، زیرا نمایندگان مجلس وکلای ملت بوده و مردم بعنوان موکلان آنان حق دارند از عملکرد وکیل خود آگاهی پیدا کنند و بدانند در مجلس به چه طرحها و لوایحی رای می دهد و به کدام طرحها و لوایح رای نمی دهد؟

آیا به آنچه که در مجلس شورای اسلامی رای می دهد مشکلی از مشکلات مردم حل می کند یا بر مشکلات ملت می افزاید؟
برخی نمایندگان به بهانه اینکه “همه دستگاهها و نهادها باید شفاف باشند” از تصویب این طرح طفره می روند درصورتیکه باید توجه داشت که :
اولا) مجلس با توجه به ماهیت مردمی اش باید از خود شروع کند و در گام بعدی به شفافیت سایر ارگانها بپردازد.
ثانیا) جنس و ماهیت مجلس شورای اسلامی با برخی ارگان ها مانند شورای امنیت ملی متفاوت است و نمی توان نسخه ای واحد برای این دو نهاد در بحث شفافیت پیچید، چون در آن نهاد امنیتی با دشمن روبرو هستیم و امنیت کشور اقتضاء می کند طبقه بندی خاصی برای اطلاعات آن نهاد در نظر گرفته شود.
علی ای حال علی رغم اینکه چند سالیست تعدادی از نمایندگان مجلس طرح شفافیت آراء را تهیه و ارائه داده اند، برخی نمایندگانی که در ظاهر ادعای همراهی با طرح را دارند بدلیل عدم شفافیت آراء، بهنگام رای گیری به آن رای نمی دهند.
لذا می توان گفت که عدم شفافیت آراء گریبانگیر طرح شفافیت نیز شده و این طرح در تصویب دچار دور باطل گردیده است.
امروز نیز که چندباره بحث ارائه آن در صحن مجلس، توسط تعدادی از نمایندگان مطرح شده ،اقلیتی از نمایندگان از این طرح حمایت کرده اند، این در حالیست که طرح بسیار چکش کاری شده و از آن شفافیت حداکثری هم فاصله گرفته است. اما آنچه برای ما در خوزستان و شهرستان اندیمشک مایه نگرانی بیشتر است اینکه از میان ۱۸ نماینده خوزستان تنها یکنفر در لیست حامیان طرح دیده می شود که انتظار می رود این نمایندگان به موکلان خود پاسخ دهند چرا برخلاف ادعا، انگیزه ای برای حمایت از این طرح که مطالبه عموم مردم است ندارند؟ از چه چیزی در طرح شفافیت واهمه دارند، اینکه اعلام شود کدام نماینده به فلان طرح رای داده یا نداده چه پیامد ناگواری دارد که هر بار به بهانه ای تصویب این طرح مهم را به تاخیر می اندازند؟
با عنایت به اینکه افکار عمومی منتظر تصویب این طرح است پیشنهاد می شود، موکلان هر حوزه انتخابیه در استان از نماینده خود همراهی با این طرح را مطالبه نمایند و دیگر اینکه قبل از رای گیری این طرح در صحن مجلس، نمایندگان حامی طرح لااقل در این مورد خاص بصورت داوطلبانه شفافیت آراء را از هیات رئیسه مطالبه نمایند تا راه فرار آن دسته از نمایندگان مذبذب بسته شود!!

✒دکترکرامت میری ۲۳بهمن ماه ۱۴۰۰

اخبار ایران و جهان

اخبار آبادان

اخبار خوزستان

Untitled Document