• لطفا در پنل مديريتي خود به قسمت فهرست ها برويد و منوي خود را ايجاد كنيد!
تاریخ : 2020/10/31 - 19:15
مصاحبه ی دوکوهه آنلاین با سجادحیدری عضو شورای شهر اندیمشک

سجاد حیدری درمصاحبه با پایگاه خبری دوکوهه آنلاین اعلام کردند: بزرگترین نقطه ضعف شورای پنجم عدم استقلال است / بدهی شهرداری بالای ۱۲۰ میلیارد است/شورای شهر در ۳ سال گذشته شخص محور بوده است.

بخش اول مصاحبه

سجاد حیدری عضو شورای شهر اندیمشک، در رابطه با عملکرد و همچنین نقاط ضعف و قوت شورای پنجم شهر اندیمشک در مصاحبه به خبرنگار دوکوهه آنلاین گفت:

هرکسی وارد شورا می‌شود بالاخره یک‌سری آرزوها و امیالی دارد که می‌خواهد اُفقی برای خود ترسیم کرده تا بلکه به آن اُفق برسد متأسفانه شاید بگویم تا الان تنها به ده درصد از خواسته‌های خود در شورا رسیدم. چون چیزی که در واقعیت و عمل می‌بینیم تا چیزی که وجود دارد کاملا متفاوت است یعنی شما اگر وارد شورا بشوید وضعیت کاملا متفاوت است با چیزی که فکر می‌کنید یا قبلا گفته شده است. شورای پنجم هم بهرحال یک‌سری نقاط ضعف و نقاط قوت دارد یکی از نقاط قوت، شاید اینکه دوستان ما هرچند که با همدیگر اختلاف نظر سیاسی داریم ولی وارد مسائل اجرایی شهرداری نشدند در بحث جابجایی نیروها، معامله با شهردار که این نیروی من اینجا قرار بگیرد واقعا وارد اینجور مسائل نشده است. مورد بعد اینکه احساس می‌کنم نسبت به قبل خیلی بابرنامه‌تر بودیم هرچند که خیلی از برنامه‌ها هم اجراء نشد ولی تا یک درصدی می‌شود گفت در برنامه‌ریزی خیلی خوب پیش رفتیم ولی اینکه شهرداران(دوتا شهردار این دوره از شورا) انجام دادند یا ندادند بحث دیگریست. در بحث نقاط ضعف، شورا مستقل نیست این نقطه ضعف عمده‌ی شورا بود قبل از اینکه وارد شورا بشویم سال ۹۶ یک جلسه‌ای با آقای حسنوند داشتیم، ایشان خیلی صراحتا گفت که من دو سه نفر را می‌خواهم برای شهرداری معرفی کنم گفت احتمال دارد فرماندار هم نیرو داشته باشد و احتمالا ایشان هم بخواهد آدم معرفی کند و تأکید داشتند که نیرو بومی نباشد یعنی بشدت تأکید کردند به هر کسی که رأی می‌دهید بومی نباشد و یکنفر را از بیرون بیاورید که من صحبت ایشان را قطع کردم و اسم جعفرآقایی را آوردم که واقعا ۸۰ درصد از مشکلات شهرداری ما برمی‌گردد به دهه‌ی ۸۰، به دوره‌ی جناب جعفرآقایی و دوستانی که قبل و بعدش بودند آقای حسنوند ناراحت شد و آن جلسه با جر و بحث تمام شد. ما وارد پروسه‌ی انتخاب شهردار که شدیم دیدیم کلا یکنفر یعنی آقای بحیرایی را از بیرون آورده‌اند که هیچکدام از دوستان شناختی نسبت به ایشان نداشتند این شاید بدترین عملکرد شورا در این انتخاب شورا بود. اگر می‌شد با برنامه‌تر انتخاب کنیم وضعیت شهرداری الان خیلی بهتر بود یعنی یکی از نقاط ضعف شورا عدم استقلال آن است. بعد که می‌رویم جلو انتخاب شهردار است که از ابتدای تشکیل شورا و انتخاب شهردار مشکلات شروع شد و تا همین الان ادامه پیدا کرد. در واقع شورا در مسائل جدی و اساسی اصلا استقلالی از خود ندارد به گونه‌ای که همین الان و بعد از محرز شدن یک سری تخلفات در شهرداری این توانایی و اراده برای استیضاح یا حتی طرح سؤال از شهردار وجود ندارد بجزء من و خانوم قلاوند و آقای گل‌اندام در این سه سال، یکبار از شهردار طرح سؤال نکردند نه از آقای بحیرایی و نه از آقای شریفی. فقط من چندبار سؤال کردم که تقریبا در شورا به درگیری کشید تا ایشان(شهردار) آمد و پاسخ داد. یعنی خیلی راحت می‌خواستند ایشان را نیاورند تا پاسخگوی عملکرد خود باشد.

این عضو شورای شهر در ادامه گفت: شورای پنجم در بعضی از موارد مثل مسائل مادی، واقعا نمی‌شود به آن برچسب زد و اگر کسی حرفی می‌زند واقعا دروغ است ولی در بحث عملکرد، شورا واقعا فردمحور بود یعنی در سه سال گذشته کاملا فردمحور و با محوریت شخص می‌چرخید که آقای مریدی حتی جلسات هم ما را دعوت نمی‌کردند بنحوی که امام جمعه هم چندین بار از من سؤال می‌پرسید که چرا در جلسات حضور نداری می‌گفتم که دعوت نمی‌کنند کامل شخص‌محور بود اگر شخصا بخواهم نمره بدهم واقعا نمره‌ی قبولی نمی‌دهم چون می‌شد خیلی کار کرد من در جزئیات به مشکلات شهرداری و کارمندهای شهرداری که هستند احاطه دارم به جزئیات گفتیم فلان مشکل را با فلان راه‌حل می‌شود حل کرد ولی اراده‌ای برای حل این مسائل وجود ندارد.

حیدری، در پاسخ به اینکه درآمدها و هزینه‌های شهرداری حدودا چقدر هست و آیا با هم تناسب دارند یا خیر؟ گفت: 

خیلی جالب است من از بعضی از پرونده‌های شهرداری خبر دارم مثلا یک بنده خدایی هشت میلیارد بر علیه شهرداری حکم گرفته که نه شهردار خبر داشته نه مسئول حقوقی شهردار خبر داشته، نه مسئول املاک خبر داشته، هیچ‌کسی خبر نداشته است الان هم می‌گویم بدهی شهرداری بالای ۱۲۰ میلیارد تومان است نه اینکه این بدهی‌ها همه‌اش الان بوجود آمده، که این بخش از بدهی است شاید الان ۱۰ میلیارد یا ۱۵ میلیارد بوجود آمده و ما تعهد ایجاد کرده‌ایم ولی پرونده‌هایی که در حوزه‌ی قضایی بر علیه شهرداری می‌آید و ۹۹درصد شکست می‌خوریم که آنهم علت دارد. این پرونده‌ها که ما محکوم می‌شویم بدهی‌های شهرداری را روز به روز بیشتر می‌کند ما در جدیدترین پرونده در کوی ولایت محکوم شدیم به اینکه ۱۵ قطعه شخصی یکنفر را فروختیم الان آن ۱۵ قطعه یا ۱۲ قطعه، ۱۵ میلیارد قیمت دارد اصلا این‌ها قبلا در بدهی‌های شهرداری حساب نمی‌شده ولی الان آمده است من می‌گویم بدهی‌های شهرداری هم با تعهداتی که الان ایجاد شده و هم با پرونده‌های قضایی ۱۲۰ میلیارد تومان است در واقع مشکل ما پرونده‌های قضایی هستند که روز به روز محکوم می‌شویم و شهرداری را با بُن‌بست بزرگی مواجه می‌کنند.

سجاد حیدری افزود: یکی از نکات مثبت این شهرداری در بحث پرداخت حقوق‌ها بوده است یعنی یکی از تلاش‌هایی که اوایل شورا داشتیم، هزینه‌ها را کم کردیم. چندین جلسه با آقای بحیرایی داشتیم که هزینه‌ها را پایین آوردیم و تلاش کردیم که حقوق‌ها را بروز کنیم. الان از عمر ۳۸ ماهه‌ی شورا ۴۲ ماه تا ۴۳ ماه حقوق پرداخت شده است و کسی نمی‌تواند ادعا کند که ما در این دوره‌ی شورا حقوق عقب‌افتاده داریم حتی یکماه عقب نیفتاده است که ما چهارماه یا پنج ماه از طلب دوره‌ی گذشته را هم پرداخت کردیم. ولی اینکه بدهی شهرداری چقدر است ما بالاخره هر سال بودجه‌ای داریم که این بودجه مشخص است شورا مشخص می‌کند که این پول کجا هزینه شود میزان حقوق مشخص است ولی چیزی که در شهرداری اندیمشک واقعا مبهم است میزان بدهی است.

حیدری در همین رابطه ادامه داد: با بودجه‌ای که هر ساله تعیین می‌کنیم بله تناسب دارد ولی خب پرونده‌های قضایی، طلب‌های گذشته، این ۱۲۰ میلیارد، مدام پول را از حساب شهرداری بیرون می‌کشند. یعنی شما نمی‌توانید با یک برنامه‌ی مدون جلو بروید چون امروز شما می‌خواهید کار کنید، بودجه‌ی یکساله‌ی شما مشخص است ۵۰ میلیارد درآمد داشتید می‌خواهید این ۵۰ میلیارد را بصورت مثال ۲۰ یا ۲۵ میلیارد آن را بدهید جای حقوق و بقیه‌اش جاهای دیگر هزینه بشود ولی وقتی طلب‌کارهای شهرداری با حکم قوه‌ی قضاییه می‌آیند، برنامه‌های شما بهم می‌ریزد یکی از عواملی که باعث شده است تا شهرداری‌ها موفق نشوند و روی روال نیفتند و برنامه‌های آنها اجراء نشود همین احکام قضایی است که دست و پای شهردار را می‌بندد شهردار و شورا بجای تمرکز بر روی پروژه‌ها، باید برویم خواهش و التماس، اتفاقی که صد بار بیشتر اُفتاده است که رفتیم التماس کردیم که مثلا آقای فلانی شما امروز بیا جلوی حساب شهرداری را باز کن تا ما بتوانیم حقوق بدهیم تقریبا تمام ماه‌های ما همینجوری است یعنی هرموقع می‌خواهیم حقوق بدهیم باید برویم خواهش و التماس که بتوانیم حقوق بدهیم این وضعیت شهرداری است شما برنامه می‌ریزید اجراء کنید ولی احکام قضایی این اجازه را به شما نمی‌دهد بدهی‌ها این اجازه را به شما نمی‌دهد، این وضعیت ماست.

این عضو شورای شهر در جواب به این سؤال خبرنگار دوکوهه آنلاین که طرح جامع شهری به کجا رسیده است؟ آیا این طرح اصلاح شده است یا خیر؟ و پیگیری‌ها تا چه حد بوده است؟

تصریح کرد: طرح جامع متأسفانه نقص‌های زیادی دارد و اُستانداری و وزارت کشور این طرح را به بحث حد و مرز اندیمشک منوط کرده‌اند. گفته‌اند شما تا حد و مرز اندیمشک و دزفول مشخص نشود ما این طرح را اصلاح و تصویب نمی‌کنیم. یک‌سری از مسائل سیاسی هست، یک‌عده‌ای هستند اصلا دوست ندارند این اتفاق بیفتد یعنی همیشه دوست دارند یک تنشی بین اندیمشک و دزفول باشد حالا طرح جامع هم تصویب نمی‌شود، نشود. و دیگر اینکه کم‌کاری صورت می‌گیرد. بر همین مبنا افراد دوست ندارند، پیگیر هم نمی‌شوند ما از دوستان و استاندار خواهش کردیم، می‌گویند شما اول تکلیف حد و مرز اندیمشک را مشخص کن. ما هر چقدر توجیه می‌کنیم که شما با این کار خود، باعث شُدید که زمین‌خواری در اطراف اندیمشک خیلی زیاد بشود مثلا: اطراف کوی رسالت، تمام زمین‌های کشاورزی، ما الان زمین کشاورزی اطراف کوی رسالت نداریم این‌ها مدام فروخته می‌شوند طرح‌هایی که به اسم افراد است خب این‌ها متاسفانه بر مبنای اینکه طرح تفصیلی تصویب نمی‌شود زمین می‌فروشند قطعه‌بندی می‌کنند چون قیمت پایین هست مردم استقبال می‌کنند و به مشکلات شهرداری اضافه می‌شود یعنی ما با این کار برای شهرداری تعهدهای چند ده میلیاردی ایجاد می‌کنیم چون شما شهرداری باید این‌ها را آسفالت کند زیرسازی کند جدول بندی کند همه‌ی اینها برای شهرداری هزینه است.

اخبار ایران و جهان

اخبار آبادان

اخبار خوزستان

Untitled Document